دفتر مرکزی
دفتر مرکزی
شهرستان‌ها
+98 21 -91302266 تهران - خیابان مطهری-تقاطع سهروردی-به سمت بهشتی پلاک289 شنبه - پنجشنبه: 9:00 الی 17:00
+98 21 86071623 برای اطلاع از سایر نمایندگی ها با شماره مقابل تماس بگیرید شنبه - پنجشنبه: 9:00 الی 17:00
گواهی‌نامه معتبر
ISO 9001:2008
برترین برندها
رتبه 1 در کره
نماینده انحصاری
در ایران
مشاهده قیمت ها

برای محافظت خودتان و اموالتان در برابر آتش سوزی چه فکری کرده اید؟

به گزارش خبرگزاری مهر، آمار آتش سوزی در تهران در سال ۱۳۹۳، بالاتر از ۲۱ هزار مورد عنوان شد، این آمار یعنی ۵۵ مورد به ازای هر یک روز، صرفا در تهران !این آمار یعنی اموال از دست رفته از طریق آتش سوزی و حریق دست کمی از سرقت ندارد و شاید بدین جهت است که شرکت های بیمه فعالیشان را در جهت ارایه خدمات بیمه آتش سوزی بیشتر کرده اند. اما همه ما می دانیم که بیمه پول و وجوهات نقدی که در منزل دارید را بیممه نخواهد کرد بلکه عموما لوازم منزل شما توسط بیمه گذار بیمه می شود.

قبل از اینکه نکات لازم برای پیشگیری از آتش سوزی را عنوان کنیم به این موضوع توجه داشته باشید که اگر به هر دلیلی آتش سوزی رخ بدهد تکلیف اسناد و مدارک، پول یا هرآن چیزی که برای شما مهم است چه می شود؟ همان طور که در بالا نیز به این موضوع اشاره کردیم روزانه ۵۵ مورد آتش سوزی فقط در تهران! آماری است که باید جدی گرفته شود. امیدواریم برای هیچ یک از شما چنین شرایطی اتفاق نیفتد اما اگر کمی واقع بین باشیم، در صورت سهل انگاری فردی دیگر حتی در واحد مجاورتان می تواند شما را نیز به خطر بیندازد.

بهترین راه برای حفاظت از مدارک و دارایی ها در  آتش سوزی

گاوصندوق نسوز . شاید به جرات بتوان گفت بهترین راهکار در چنین شرایطی داشتن یک گاوصندوق نسوز است که حداقل از مهم ترین دارایی های شما محافظت کند. داشتن یک گاوصندوق نسوز برای هر محیطی اعم از خانگی و اداری قطعا لازم خواهد بود. اما نسوز بودن گاوصندوق به چه معناست؟ فرقی ندارد که شما به دنبال گاوصندوق خانگی هستید یا اداری، پارامتر نسوز بودن برای تمامی گاوصندوق ها یکسان است. در وهله اول توجه داشته باشید که گاوصندوق شما در چه دمایی و به چه مدت زمانی در برابر حریق نسوز است. مثلا در دمای ۷۰۰ درجه به مدت ۲۰ دقیقه یا در دمای ۱۰۰۰ درجه به مدت یک ساعت؟ این اطلاعات مهمی است که حتما باید توسط یک استاندارد معتبر تایید شود نه صرفا به گفته فروشنده گاوصندوق. در مرحله دوم باید بدانید گاوصندوق شما توانایی محافظت از چه چیزهایی را در برابر حریق دارد؟ در گاوصندوقی که برای نگهداری اقلام کاغذی طراحی شده، قطعا نمی توان کارت حافظه، فلش، لپ تاپ یا اقلام این چنینی نگهداری کرد. در واقع نسوز بودن گاوصندوق باید طبق معیار مشخصی تعیین شده باشد. 

سرشناس ترین استاندارد حریق در گاوصندوق ها

شاید بهترین استانداردی که به صورت کامل می تواند به تمام این سوال ها پاسخ دهد استاندارد UL آمریکاست. UL یک استاندارد معتبر و پذیرفته شده در کل دنیا محسوب می شود. برای نگهداری اسناد کاغذی حتما باید از یک گاوصندوق با UL 350 استفاده کرد. UL 125 برای نگهداری فلش، سی دی، کارت حافظه و اقلام این چنینی کاربرد دارد. UL 150 برای نگهداری فیلم ها و نوار های عکاسی مناسب است. هر کدام از این درجه ها، خودشان بر حسب زمان توانایی محافظت دسته بندی می شود مثلا UL CLASS 30 1HR و UL CLASS 350 2HR. از آن جایی که استاندارد UL یک استاندارد جامع است، ذکر تمامی مباحث آن در این مقاله نمیگنجد اما حتما پیشنهاد می کنم سری به این مقاله بزنید و با دقت بخوانید. چراکه نسوز بودن گاوصندوق موضوع مهمی است که حتما باید با اطلاعات کامل خرید کنید وگرنه ممکن است یک گاوصندوقی بخرید که نسوز باشد اما نه برای دارای های شما.

نکاتی ایمنی که در حین آتش سوزی یا به عنوان پیشگیری باید بدانید.

۱٫ از لوازم الکترونیکی و سیم کشی ها اطمینان حاصل کنید. گاهی اوقات یک سهل انگاری ساده یک فاجعه بزرگ ایجاد می کند. روکش کابل ها و سیم کشی ها عموما از جنس پلیمر هستند که بعد از مدتی خاصیت خودشان را از دست می دهند و شکننده می شوند. شکستن کابل ها برای استارت یک آتش سوزی بزرگ بسیار مستعد هستند.
۲٫ برخی از لوازم های برقی مانند کامپیوتر یا کنسول های بازی حرارت زیادی تولید میکنند که حتما به خنک های مخصوص احتیاج دارند.
۳٫ در مراکز و ساختمان های اداری عموما به دلیل مصرف بالای برق توسط تعداد زیادی واحد اداری مشکلاتی مانند نوسانات برق و یا اتصالی بسیار شایع است. در این موارد عموما چاره ای جز پیشگیری نیست.

  • حتما یک گاوصندوق نسوز داشته باشید. اسناد کارکنان، سرمایه گذاری ها، مالیات و دارایی، مالکیت و حتی وجوه نقدی از سرمایه های اصلی یک سازمان است که در صورت از دست دادن آن ها جبران بسیار سخت خواهد بود. در بالاتر نیز درباره گاوصندوق های نسوز و اینکه از کجا از نسوز بودن گاوصندوق مطمئن شویم صحبت کردیم. در سازمان ها، داشتن یک گاوصندوق اداری می تواند خیال مدیران را از اسناد و مدارک مهمی که دارند راحت کند. نسوز بودن در گاوصندوق های اداری بیش از هر چیزی لازم است. اما دقت کنید که اگر در اسناد و مدارک دیتاهایی از جنس سی دی، فلاپی، کارت حافظه و .. وجود دارد باید گاوصندوق برای این اقلام نسوز شده باشد. 
  • هیتر و فن ها را بعد از تعطیلی سازمان حتما خاموش کنید.
  • از محافظ های جریان برق برای سیستم های الکترونیکی استفاده کنید.
  • حتما کپسول خاموش کننده مناسب داشته باشید.
کپسول های خاموش کننده با توجه به احتمال نوع آتش سوزی متفاوت است.

الف ) مواد خشک : اگر آتش سوزی مواد خشک است، مثلا چوب، باید از خاموش کننده های بر پایه آب استفاده کرد مانند کپسول های آتش نشانی آب
این مورد عموما در تمامی سازمان ها باید وجود داشته باشد.

ب ) مایعات : اگر آتش مربوط به اشتعال مایعات است مانند گیریس و روغن و … باید از خاموش کننده های خفه کننده استفاده کرد. مانند خاموش کننده هالوژنه یا کف
این خاموش کننده عموما در سازمان هایی که دارای آزمایشگاه های تخصصی مانند فرآورده های نفتی هستند کاربرد خواهد داشت.

ج ) تجهیزات کامپیوتری و الکترونیکی : اگر آتش سوزی مربوط به تجهیزات الکترونیکی باشد حتما باید از خاموش کننده ای استفاده شود که رسانا نباشد. خاموش کننده های گاز کربن دی اکسید در این مورد گزینه مناسبی هستند.این نوع خاموش کننده قطعا لازمه مراکز اداری است.

د ) تجهیزات فلزی : اگر آتش سوزی مربوط اقلام فلزی و آلیاژ ها باشد حتما باید از خاموش کننده های خفه کننده استفاده شود.
این نوع خاموش کننده عموما در کارگاه ها و شرکت های تولیدی کاربرد خواهد داشت.

  • استفاده از کپسول های خاموش کننده را یاد بگیرید!

دستورالعمل استفاده از کپسول خاموش کننده پودر و گاز

  • خونسردی خود را حفظ می کنیم (حوادث زیادی در اثر عجله و بی احتیاطی (زمین خوردن، ا فتادن کپسول آتش نشانی بر روی پا و یا ا ندام های دیگر بدن و برخورد با دیگر پرسنل و… صورت گرفته است
  • دقت شود که کپسول ا نتخابی جهت ا طفاء حریق مناسب است (جهت ا طفاء حریق وسایل برقی و گران قیمت ودقیق از کپسول آتش نشانی گاز دی اکسید کربن CO2 استفاده شود چون پودر به داخل دستگاه نفوذ می کند و خسارات دیگری بر جای می گذارد.
  • در فضای باز پشت به باد قرار می گیریم (در اتاق ها جلوی درب خروجی قرار می گیریم ).
  • کپسول را سروته کرده تا پودر داخل بهم بخورد.
  • ضامن را کشیده و شیلنگ را محکم در دست می گیریم زیرا در صورت آزاد شدن پودر، شیلنگ از کنترل خارج می شود. به دلیل اینکه پرتاب مواد اطفایی پودر، بسته به ظرفیت دستگاه دارد ودر حدود ۵/۱ تا ۶ متر می باشد باید در حین ا طفاء حریق فاصله از آتش جهت جلوگیری از مخاطرات رعایت گردد.
  • دسته تخلیه را فشار می دهیم و آتش را به صورت جاروب کردن خاموش می کنیم
  • پس از اطفای حریق جهت شارژ کپسول آتش نشانی به واحد بهداشت و ایمنی و محیط زیست (HSE) اطلاع می دهیم.

طرز استفاده از کپسول آتش نشانی گاز co2 :

  • به دلیل فشرده بودن گاز درون این کپسول آتش نشانی هنگام استفاده نباید دست خود را به قسمت فلزی بالای کپسول بگیرید .
    زیرا به دلیل خروج ناگهانی گاز بدنه فلزی به سرعت سرد شده و ممکن است که دست شما منجر به سوختگی سرد شود که شدت آن به مراتب خیلی بیشتر از دیگر آتش سوزی ها است.
    پس هنگام استفاده از کپسول آتش نشانی گاز دی اکسید کربن co2 باید شیپور پلاستیکی که در قسمت خروجی آن تعبیه شده را در دستان خود بگیرید.

طرز استفاده از کپسول آتش نشانی

  • ابتدا پین مخصوص یا ضامن کپسول آتش نشانی را بکشید.‏
  • مطمئن شوید که شلنگ کپسول آتش نشانی در فاصله ی مناسبی از آتش قرار دارد و در جهت درستی قرار گرفته است.‏
  • اهرم کپسول آتش نشانی را فشار دهید تا مواد یا مایع یا گاز خاموش کننده ی آتش بیرون بیاید.‏
  • در فاصله ی هفت یا هشت قدم از آتش بایستید و کم کم با کوچکتر شدن آتش به سمت آن بروید و با حرکت دادن شلنگ آتش را دنبال کرده و خاموش کنید .

کلام آخر :
بسیاری از آتش سوزی ها در اثر یک سهل انگاری ساده، یک خطا یا عدم آگاهی اتفاق میفتد، متاسفانه آتش آنقدر سریع جرقه می خورد، شعله ور می شود و گسترش پیدا می کند که ممکن است حتی ساختمان های مجاور را نیز تحت تاثیر قرار بدهد. برخی از خسارات واقعا جبران ناپذیراند. قبل از اینکه به آن ها دچار شویم باید به فکر بود در غیر این صورت نوش دارو پس از مرگ سهراب بی فایده است. قبل از هر بیمه ای خودتان به فکر بیمه دارایی های با ارزشتان باشید. یک گاوصندوق نسوز برای آن ها داشته باشید و یک عمر دارایی هایتان را نه تنها در برابر آتش سوزی بلکه در برابر سرقت نیز بیمه کنید. 

یک دیدگاه بگذارید

به راهنمایی نیاز دارید؟ در واتس‌اپ پیام ارسال کنید
Call Now Buttonهمین حالا تماس بگیرید. preloader